04-10-2010
Pædagogik, Susanne´s timer
Case om tværprofessionelt samarbejde
Hvordan kan hjemmevejlederen i samarbejde med de professionelle samarbejdspartnere sikre Irenes og hendes families trivsel?
Lav en liste over de tværprofessionelle partnere, som er relevante at inddrage i arbejdet med casen?
Der skal iværksættes samarbejde med forskellige professioner, for at Irene og hendes familie bliver dækket ind af den hjælp og støtte der skal til. Hjemmevejlederen, PPR/familieterapeut, læren, lægen, socialrådgiveren, socialforvaltningen og familiens netværk.
Hvad ved du om den rolle, som andre professionelle spiller/kan spille for Irene og hendes familie?
Hjemmevejlederen = kan hjælpe med at få tingene til at fungere i hjemmet hos moderen, men ikke ved faderen, fordi Irene kun er der hver anden weekend.
Familieterapeut = kan være med til at udrede de problemer som Irene og hendes familie har og PPR har også nogle som henvender sig til familier, som har problemer (familiecentre).
Læren = kan være med til at støtte op omkring Irene i hverdagen, så den bliver overskuelig for Irene.
Lægen = kan være med til at familien får bedre råd og vejledning, når det drejer sig om sygdommen ADHD. Det kan måske give en bedre forståelse til Irene, når hun kræver for meget opmærksomhed.
Socialrådgiveren = kan give familien oplysninger om, hvad kommunen er i stand til at gøre for familien, for at løse deres problemer, både med hensyn til alkoholproblemet og kostproblemet..
Socialforvaltningen = kan yde den økonomiske bistand, så familien ikke skal spekulere over det økonomiske af den hjælp de skal modtage.
Hvad ved du om den rolle, som forældre og andre ikke professionelle spiller/kan spille for Irene og hendes familie?
Familiens netværk = kan inddrages for at støtte op omkring familien og for at relationer ikke bliver glemt, men i stedet bliver for at styrke forståelse for familiens situation.
Din rolle som professionel
Hvilke værdier er din indsats funderet på? Som pædagog vil arbejde for at Irene for de bedste vilkår, for at kunne udvikle sig og blive inkluderet i det nye fællesskab. For mig drejer det sig om at varetage barnets tarv. Det vil jeg gøre, ved at bruge lovgivningen til at give mig løsninger på, hvordan jeg kan være en del af et team, som er i stand til at forbedre situationen for Irene og hendes familie.
Hvad har Irene og hendes familie reelt behov for? Irene og hendes familie har brug for professionelle, som har kompetencer til at løse nogle meget voldsomme problemer. Kompetencerne skal komme fra professioner, som kan varetage Irene og hendes families og finde løsninger, som kan få både Irene og hendes familie ud i et positiv spor i stedet for det negative spor de er kommet ind i.
Nævn 1-2 elementer fra hver udviklingsfelt i udviklingskompasset, som du finder relevant i forhold til casen
Det sociologiske og kulturanalytisk udviklingsfelt:
Familien skal have mulighed for at komme ind i forskellige fællesskaber, for derved at bryde den onde cirkel. Irene skal have mulighed, for at knytte sig til fællesskabet i den nye skole og derved skabe nye relationer til de andre elever og lærer. Irene kommer fra en kultur og omgivelserne skal kunne accepterer at det er svært at komme til en ny kultur og blive inkluderet i fællesskabet. Vilje og vision
Det pædagogiske udviklingsfelt:
Pædagogisk skal vi professionelle være i stand til støtte, have empati og have fokus på, hvad målet er for familien og Irene. Så både familien og Irene kan udvikle sig i en positiv retning i forhold til samfundets normer. Indsigt og forståelse
Det organisatoriske udviklingsfelt:
Det organisatoriske udviklingsfelt sætter rammerne for, hvad vi kan tilbyde Irene og familien. Vi skal bruge loven for at få svar på, hvad vi kan tilbyde Irene og hendes familie. Kommunikationen er vigtig, for at vi kan samarbejde med andre professioner og professionelle.
Det didaktiske udviklingsfelt:
Vi skal kunne besvare hvad, hvorfor og hvordan vi gør tingene i casen om Irene og hendes familie. Dialog som fører til tillid og udvikling.
tirsdag den 5. oktober 2010
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Hej Susanne
SvarSletJa godt bidrag til løsningen af casens problematikker - det ville have været spændende at høre noget mere om de værdier du mener der skal arbejdes ud fra i det pædagogiske arbejde - jvf. temakataloget om etik.
Hilsen
Susanne Baumann Ravn
Hej Susanne
SvarSletDet skal jeg nok prøve på næste gang.
Hilsen Susanne