SKB opgave til Blog 12/9 - 27/9
Fagligt velbegrundede overvejelser over SKB arbejdet med målgruppen i praksis
(Fagligt betyder, at I teoretisk skal kunne redegøre for Jeres svar, både i forhold til målgruppen og til Jer selv - stil spørgsmålene hvad, hvorfor, hvordan og hvilken betydning).
I skal forholde Jer fagligt velbegrundet til følgende spørgsmål:
Målgruppen er 0-6 år i dagtilbud.
1. Hvad er jeg optaget af indenfor SKB i forhold til en valgte målgruppe?
Jeg er optaget af de pædagogiske læreplaner og børns udvikling. Det er jeg, fordi børn i 0-6 år gennemgår udvikling i de forskellige temaer som optræder i læreplanerne. Vi pædagoger kan og skal med fordel koble krop og bevægelse på den udviklingen, både fordi krop og bevægelse af en del af temaerne, men også fordi børns udvikling er afhængig af, hvordan kroppen fungere og om børnene har en viden om, hvad deres krop er i stand til. Kroppen kan være en kompetence, som støtter barnet i dens udvikling.
Jeg kunne godt finde på, at forholde mig til den sproglige udvikling, fordi det er vigtigt at kunne kommunikere med andre og uden sproget bliver det svært at fastholde den almindelige kommunikation og derved opnå relationer med andre.
2. Hvilket teoretisk afsæt ønsker Jeg at inddrage i mit SKB arbejde i praksis? (vær opmærksom på at I skal inddrage hele SKB fagets teorier altså både udvalgte elementer fra sundhedsdelen og bevægelsesdelen)
Jeg vil inddrage det[1] lovmæssige, som her tager udgangspunkt i dagtilbudsloven. Det gør jeg, fordi det her handler om børn fra 0-6 år i dagtilbud. WHO vil jeg inddrage, fordi organisationen er vigtig i forhold til, hvad det sundhedsmæssige afsæt er.
Jeg vil bruge den [2]didaktiske relations model til at planlægge et bevægelsesforløb, hvor den sproglige udvikling bliver en del af forløbet sammen med bevægelsen. Det vil jeg, fordi den didaktiske relations model vil give mig en ramme, så de vigtigste aspekter og læringen kommer til udtryk i en sammenhæng.
Jeg vil gerne inddrage [3]Anton Antonovsky og følelsen af sammenhæng i denne opgave, fordi det er nødvendigt for børnenes læring at de kan få begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed ud af de vi skal lave, når det gælder sproglig udvikling. Det vil jeg som pædagog gøre ved, at gøre forløbet forudsigelige, altså informere børnene om forløbet, så de forstår hvad det er der skal ske og derved kan se en mening med forløbet.
[4]Labans teori vil jeg bruge i de aktiviteter, som skal foregå sammen med børnene, altså hoppe, dreje runde og have armene ud som flyvere altså bruge kroppen i forskellige niveauer. Det vil jeg fordi, Laban teori stimulere kroppen i forskellige bevægelser og derved. opnår børnene at de nemmere kan opnå kompetencer, selv om det ikke drejer sig om krop og bevægelse, men måske den sproglige udvikling.
Som pædagoger kan jeg bruge [5]Lotte Salling og hendes bøger som inspiration, fordi de handler om at sprogstimulere med fokus på krop og bevægelse. Hvis børn bliver bedre kropsligt og til at mestre de forskellige processer i kroppen, så er der mulighed for at børn får bedre kompetencer i den sproglige udvikling.
[6]Sproglig udvikling kan være afhængig af, hvordan børns sundhedstilstand er, fx hvis barnet har det dårligt fysisk, psykiske, så bliver den sproglige udvikling måske svære at mestre for børnene, fordi barnet så ikke har de ekstra ressourcer til at lærer. Det vil sig, at jeg som pædagog har et ansvar for, at børnene sundhedsmæssigt har det godt. Jeg kan oplyse, informere og være en god rollemodel, for det enkelte barn i forhold til at have det godt sundhedsmæssigt.
[7]Primærforebygges så børnenes udvikling bliver optimal og ikke hæmmet af faktorer, som måske kan hindre børnene udvikling. Det kunne være ressourcesvage familier, som skal have mere støtte for at det ikke går ud over børnenes udvikling. Men det kunne også være ressourcestærke familier, som ikke formår at have tiden til deres børn, fordi deres arbejdsliv eller andet fylder for meget i hverdagen. Derfor er det vigtigt at forbedre de faktorer, som er en hindring for at børnenes udvikling ikke bliver optimal.
Her kan jeg bruge nummer fire i sundhedsbegreberne som er det brede og positive, fordi der er taget hensyn til både det fysiske og det psykiske miljø. Der bliver taget hensyn til både, levevilkår, livsstil det ind imellem som handler om fx familien.
3. Hvorfor ønsker jeg dette afsæt?
Jeg ønsker dette afsæt, fordi jeg synes den sproglige udvikling er vigtig i forhold til, hvordan børns vilkår bliver, når de kommer i skole. Men den sproglige udvikling er også vigtig i forhold til det, at være i relationer eller danne relationer med andre. Jeg vil have krop og bevægelse med, fordi den sproglige udvikling bliver forbedret, hvis børnene bevæger sig mere. 4. Hvordan vil jeg arbejde med det?
Jeg vil arbejde med den sproglige udvikling og krop og bevægelse i hverdagen. Ude på legepladsen kan der laves forskellige aktiviteter, hvor kroppen er i spil. Fx løb eller kongens efterfølger. Jeg vil indfører gymnastik engang om ugen, hvor børnene og jeg kan synge og lave gymnastik eller andet, hvor vi bruger kroppen og sproget. Når vi skal på tur vil jeg sørger for, at skoven er vores anden gymnastiksal, fordi vi der kan bevæge kroppen på mange forskellige måder. Samtidig kan vi kommunikere om alt det vi ser i skoven, derved stimulere vi sproget via dialog i fællesskabet.
5. Hvilken betydning forventer jeg det vil få for målgruppen?
Jeg forventer at børnenes sproglige udvikling for bedre vilkår og kommer i fokus sammen med kroppens betydning for sproget. Jeg forventer, at de børn som er sproglige svage får bedre mulighed for at udvikle sproget på en måde, som de synes er sjov. Jeg håber at fællesskabet bliver bedre, så børnene kan føre dialog med flere forskellige børn. Det vil være succes, hvis børnene kan kommunikere sammen, selv om de kommer fra forskellige familieforhold. Jeg forventer at børnenes generelle udvikling bliver styrket i de forskellige pædagogiske læreplaner, når koppen og bevægelse er i spil sammen med det sproglige.
6. Hvilken betydning har min egen kropslighed i forhold til dette?
Min kropslighed har stor betydning fordi det er mig som skal være beslutningstageren og har ansvar for, at alle børnene synes det er spændende, at bruge kroppen og bruge sproget mere. Jeg skal være rollemodellen som bevæger mig ude på legepladsen i skoven og har tilretteligger aktiviteter, som er spændende og giver mening for børnene.
7. Hvilken forskning kunne være relevant at tage udgangspunkt i?
Hej Susanne
SvarSletI forhold til ovenstående kan jeg godt se at du har anvendt skb teorier - ok. Men da dit hovedmål i din besvarelse er sproglig udvikling som ikke er en del af CKF`erne i skb kommer din besvarelse til at handle om DKK i stedet for og den går ikke til eksamen. Men lad mig give nogle kommentar til noget af skb delen i din besvarelse - WHO`sundhedsopfattelse er meget central i skb I kan også vælge at bruge Bjarne Bruun Jensens teori om det brede positive sundhedsbegreb i stedet da dette begreb er i overensstemmelse med WHO´s sundhedsopfattelse. Ved sundhedsfremme behandles det enkelte menneske som et subjekt og derfor skal pædagogen inddrage sundhedsfremmetoerier som undersøtter denne tilgang og det kan bl.a. fint være teorien om OAS/følelsen af sammenhæng. Hvis du vil bruge laban til at styre din bevægelsesaktiviteter skal denne aktivitet være dans, boldspil skal du bruge spilhjulet ellers er det de 5 dimensioner. De spørgsmål der nu melder sig hos dig kan du tage med til vejledningen på tirsdag. Hilsen
Susanne