onsdag den 14. december 2011

5/12 2011 Susanne

Teksten var: Madsen, Bent (2005) "Socialpædagogik-Integration og inklusion i det moderne samfund" vi skulle læse fra side 120-157.
Jeg var så uheldig at måtte melde mig syg, så jeg har ikke så meget at tilføje til min portfolie denne gang.
Jeg har ud fra teksten og det Power Point Susanne havde med i undervisningen fået en viden om livsformer, etik, om normalitet og normer.
Eftersom vi har siddet med vores opgave, så har jeg ikke haft tid og overskud til at komme nærmere ind på tingene.
Men jeg kan da koble teksten og power pointet sammes med, at vi har forskellige måder at leve livet på, så livsformer kan der var flere forskellige forestillinger om.
Etik betyder læren om principperne for vurdering af, hvad der er godt og ondt og dets betydning for den rigtige og ansvarlige handling over for andre mennesker. Det er fra Power Pointet og det er godt forklaret, synes jeg.
Etiske værdier Frihed – Medmenneskelighed – retfærdighed – værdighed

Normalitet hvad der er rigtig og forkert.
Normer: En fællesnævner for en række sociologiske normbegreber er
at normer kan defineres som sociale forventninger til ønskværdig adfærd, og at der forekommer sanktioner, hvis adfærden ikke lever op til normen.
Normer er således udtryk for praktiske leveregler mellem individ og grupper. Normer er på denne måde grundlæggende for en bestemt social orden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar