onsdag den 14. december 2011

Portfolio 12/12 fra Susanne

Susannes timer 12/12 2011

Åge Rokkjær, pædagogik, faglighed go refleksion, 2. udgave. 1.oplag, kapitel 4.

Pædagogikkens 7 forhold = Mål, principper, pædagogens rolle, planlægning, metode, samfundssyn, menneskesyn.

Når man skal arbejde indenfor det pædagogiske felt kan det være en god ide, at tage udgangspunkt i pædagogikkens 7 forhold, fordi det giver et overblik over om det vil lave eller gør kan passe ind i de 7 forhold som er i pædagogikken. Hvis der er nogle punkter som ikke er repræsenteret, så mangler vi nogle områder, før tingene kan passe ind i cirklen med de 7 forhold.

Dialektisk menneskesyn                     humanistisk menneskesyn

Udvikle mennesker til at agere i det samfund de høre til.

Anerkendelse er ikke kun ros, fx hvis et barn slår et andet barn, så kan vi pædagoger siger at vi kan godt forstå at barnet er vred, men det er alligevel ikke i orden at slå på det andet barn. At være anerkende = menneskesyn.

Vores gruppearbejde, som mest var til Julia fortjeneste, fordi jeg var til tandlæge i Susanne undervisning.

Udarbejd et forslag til en tekst med udgangspunkt i "jeres institution" hvor I inddrager de 7 forhold

Inddrage vil sige at I, i gruppen skal blive enige om indholdet i de 7 forhold f. eks. hvilket menneskesyn skal  forme jeres pædagogik osv.

Vi tager udgangspunkt i målgruppen børn og unge .Vores principper med målgruppen børn og unge ville være at  vi vil  stille krav til børn og unge i forhold til deres egne evner og behov . For at kunne se barnets / den unges potentialer kvalificeres  personalet   og personalet ville  få den nødvendige faglige efteruddannelse. Vi som voksne understøtter barnet/den unge og  møder barnet og den unge med en positiv tilgangfor at  barnet/den unge oplever mulighed for udfoldelse .

Idet er det vigtig at pædagogens rolle er klart. Pædagogen skal være bekendt med de grundlæggende, almindeligt anerkendte og fremherskende pædagogiske teorier. Kunne opsøge og tilegne sig relevante pædagogiske, psykologiske, sociologiske og antropologiske mv. teorier og metoder, og inddrage dem i arbejdet.

Kunne begrunde sine handlinger og aktiviteter ud fra anerkendte teorier og metoder.

Kunne medvirke til at generere viden ud fra anerkendte beskrivelser, refleksion over og erfaringer fra pædagogisk arbejde.

Planlægning skal  være godt struktureret og organiseret hvor man forholder sig til institutions regler og struktur  for at kunne opnå et optimalt resultat.

Som metode kunne man bruge det ny smittemodel  som arbejdsredskab for at få en overblik over målene man vil opnå.

Vores samfundssyn skal gerne være demokratisk hvor børnene har medbestemmelse /selvbestemmelse. Også kulturelt, der skal være plads til alle.

I vores arbejde skal vores menneskesyn være anerkendende, plads til hvert individ .

Vores mål med det er at opnå stør forståelse for hinanden. ance for at vi er forskellige og at der alligevel kan våre plads til alle uanset køn,kultur eller handicap

Jeg har gennem teksten og undervisningen lært om de forhold som er vigtige, når vi skal ager i det pædagogiske felt.
Jeg kan koble både teksten og undervisningen til mere forståelse og viden om, både menneskesyn, forskellige teoretikere og de pædagogiske centrale begreber i forhold til teori og praksis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar