mandag den 30. august 2010

Mening i det meningsløse/ Karen Neergaard

30-08-2010 Mening i det meningsløse – pædagogers lave status Af: Karen de Neergaard Pædagogstuderende har selv valgt deres studie, men er tilsyneladende ikke tilfreds med at skulle være pædagoger. De vil hellere læse videre uden at bruge deres uddannelse, men det er måske fordi de ”gerne vil være noget” og det føler de måske ikke at de bliver som pædagogudannet. Skyldes det uddannelsen eller er det omverden måde der signalere at pædagoger ikke er noget værd, altså lav statusområde. Fordomme mod pædagoger har der altid været, ”for de passer jo bare børn”. Det lyder vildt, at børn ikke har større betydning, for det kan de ikke have, når dem som tager varer på børnene, ”bare er pædagoger”. Altså ikke betyder noget = lav status. Den lave status: Samfundets interesse eller er det pædagogerne, som synes det er lav status at være pædagog? Tyske sociolog og systemteoretiker Niklas Luhrmann tænker i systemer. Funktionsstystem, bruger funktionsanalyse til at studere et problem: Det er en metode, der interesserer sig for at se på relationen som en funktion mellem system og omverden. Her er der ingen system som står alene, der kan kun være et system, hvis det har en omverden at forskelsætte sig fra. Pædagogisk system Socialsystem Det pædagogiske system består af kommunikation både internt og eksternt. Kommunikation mellem mange forskellige instanser: pædagoger, medhjælpere, forældre, børn, leder, pædagogstuderende, seminarielærere, og pædagogiske fagforeninger. Der er derudover kommunikation med lærere, psykologer, sundhedsplejersker, fysioterapeuter, læger, socialforvaltningen, talepædagoger, ergoterapeuter og politikere. Det kan være svært at fastholde et system, når der er så mange muligheder, derfor må systemet vælge det, som giver mening i en given kommunikationsproces. Lav status Social system Pædagog Selv valgt uddannelsen = burde være stolte af vores fag Manglende tro på sig selv og kompetencer = tro på dig selv det du kan Vil helst ikke høres, for det kræver at man så bliver hørt også = at tage ansvar og være engageret i sin profession. Den pædagogiske identitet er med til at fastholde lav status, fordi det kræver noget at forandre sig. Systemet fastholder den interne struktur, for ellers kan pædagogerne ikke håndtere deres plads i samfundet. Det kræver mod at ændre billedet af pædagogen. Samarbejdet mellem pædagogen og en anden. Kommunikation, men de har forskelligt fagsprog og pædagogens er måske ikke så avanceret, så derfor ikke så relevant i andres ører. Der er ingen forventninger til pædagogen i et samarbejde, selvom pædagogen har større kendskab til barnet/unge/voksne. Det fastholder måske pædagogen i en lav status og samfundet er derved også med til at fastholde pædagogerne der. Er det måske også fordi at pædagogerne, så heller ikke skal have en bedre løn eller bedre vilkår, hvis vi kan holde dem i en lav status. Pædagogerne skal kæmpe for at ændre deres status og andres øjne på den pædagogiske profession. Men kampen er måske for stor, fordi det som skal til er en holdningsændring i samfundet, men helt sikkert også blandt pædagogerne og de nye pædagogstuderende. Pædagogerne bliver måske holdt nede og ikke regnet for noget, fordi der også er et system som er forældreidentiteten og forældrene vil selvfølgelig være vigtigere end pædagogerne. Men forældrene er via samfundet tvungen til at arbejde, så derfor er de nød til at bruge pædagogerne, når de er på arbejde. De fleste forældre er glade for deres pædagog og aflevere da også gerne sit barn, fordi de ved at barnet er i gode hænder. Pædagogerne skal måske til at se det som noget positivt, at forældrene faktisk overlader deres guldklump i vores varetægt og er rolige ved det. Det er da fordi de stoler på, at vi har en solid uddannelse bag os og varetager børnenes interesser, Men vi skal selvfølgelige ikke få fratage forældrene deres forældreidentitet og det er forældrene måske bange for, når børnene er hos pædagogerne i lang tid hver dag. Uddannelse Der foregår en kamp i uddannelserne om, hvem der er bedst. Der kan ikke være et fælles udgangspunkt, hvis vi inddrager systemer, for hver eneste profession har deres system, som de holder fast ved. Pædagoguddannelsen er som den ordinære uddannelse en del praktik og ikke så meget teori, som de lange uddannelser derved opnår vi måske ikke et fagsprog, som andre kan relatere til eller forstår noget af. Pædagogverden eksisterer kun i kraft af Kommunikation med omverden. Pædagogen Det psykiske system Meget kompetente med andre pædagoger, men andre forstår måske ikke ret meget af vores kommunikation og DET DUR IKKE. Vi skal være bedre til at argumentere i mod negative ting om pædagoger/uddannelsen og at turde vise, vi faktisk er yderst vigtige i vores samfund. Jeg glæder mig til at blive pædagog og at være en del af dem, som vil have en holdningsændring i forhold til pædagoger, fordi vi har en vigtig profession, nemlig at varetage både børn, unge og voksnes ve og vel. 1. Denne tekst er en artikel, som handler om holdninger til og en indgangsvinkel til pædagog og pædagoguddannelsen via Niklas Luhrmann, som skriver om systemer, funktions, social og det psykiske system. 2. Den lave status, holdning til pædagoger, ikke nok faglig teori, pædagogstuderende er ikke stolte af deres uddannelse, samfundet og borgeren regner ikke pædagogerne for noget, Blive bedre til at sælge os selv og være modige til at stå ved, at vi kan noget, som er yderst vigtigt. 3. Jeg har fået en viden, som ikke er særlig rar, men som der forhåbentlig kan gøres noget ved. Det er det negativt om pædagoger i artiklen. Så har jeg fået en genopfrisket viden om, hvordan Niklas Luhrmann arbejder indenfor systemer og det er meget interessant, synes jeg. Jeg vidste ikke at pædagoger var så langt nede på ranglisten. 4. I min praktiske erfaring har jeg ikke oplevet, at pædagogerne var lav status, men i mit personlige liv har jeg mærket det meget. Mange regner ikke pædagoger for noget, fordi vi bare skal passe børn. At vores uddannelse skal tage så lang tid kan ikke ret mange forstå, for vi skal da bare passe børn. Men så er det bare at argumentere for at det faktisk er meget vigtigt, for så bliver man også selv stolt af at være en del af den pædagogiske verden. 5. Jeg kan bruge teksten ved, at jeg nu har en viden om, hvordan pædagoger bliver set og hørt, så derfor må jeg forsøge at have en meget faglig tilgang, når jeg skal lave noget tværfagligt samarbejde. Derved viser jeg, at jeg har en interesse i casen og vil være med i samarbejdet så meget som muligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar