onsdag den 13. april 2011

Udgivelse af film på bloggen og klip i film

Hej allesammen
Jeg ved ikke, hvordan det går med jer andre og jeres film. Vi har nu endelig fået lagt flere film ud på bloggen, men det har ikke været nemt at gøre det.
Hvis nogen har problemer, så skriver jeg om nogle løsninger her:
  1. Filmen må ikke fylde mere end ca. 40 sekunder, for ellers dur det ikke. Måske har andre haft positive oplevelser med flere sekunder eller minutter. Så vil jeg meget gerne høre om det.
  2. På studienet er det bedre, men hvis man har lagt flere film der, så kan de ikke åbne med det samme, så det er ikke særlig smart. Jeg har lagt flere film der, men jeg sletter dem, så andre kan bruge studienettet og så håber jeg det virker for jer andre.
I de fleste computer er der et program, som hedder movie maker og det er et meget simpelt program.
  1. Når filmen er gemt, så åbner i programmet og klikker på tilfører en film i venstre side.
  2. Så er filmen i programmet og derefter trykker I på redigere, som er i midten øverst.
  3. Nu kan I så trykke på trimværktøj.
  4. Nu kan I beslutter ved startpunkt, hvad det er I vil have på filmen.
  5. Ved slutpunkt bestemmer I, hvornår filmen skal slutte. Men husk den ikke skal fylde mere end 40 sekunder.
  6. Nu trykker I på Gem Trin ved siden af.
  7. Nu trykker i på startsiden, som er i venstre hjørne.
  8. Nu trykker I på GEM FILM og så gemmer I den med et navn, så den kan findes igen.
  9. Log ind på bloggen, dem som har fået tilladelse til det.
  10. Nyt indlæg - indsæt film- gennemse- finde filmen- trykke upload og vent til den er færdig.
  11. Så udgiver I filmen.
Jeg håber denne vejledning er til lidt hjælp.

5 kommentarer:

  1. Øh, vi skulle ikke lægge filmen ind på bloggen for den er offentlig. Vi skal lægge den ind på via.studienet. Susanne har lagt en besked, om hvor det er.

    SvarSlet
  2. filmen kan komprimeres i movie maker, ved at importere filen, redigere i den som den skal være og derefter trykke "gem fil". Herefter kan man vælge hvilken størrelse man vil gemme filen i, og her er det smart at vælge 150 bredbånd, så fylder det mindst. Gem den herefter i en mappe eller på skrivebordet hvor du kan finde den. Det er vist lykkedes for mig?:0)Der er en step by step vejledning til det på nettet, jeg kan bare ikke finde det igen, desværre, for så havde jeg linket til siden. pøj pøj :0)

    SvarSlet
  3. Vi må ikke lægge vores film ind på bloggen, da den jo er offentlig. Jeg har fået tilladelse til at lægge det ind på via.studienet, hvor det kun er os der kan se den. Aftalern er at vi sletter den, når vores lære har kommenteret det.
    Er du sikker på, at i må ligge jeres film ind på bloggen?

    SvarSlet
  4. Hej Liselotte

    Ja vi må godt ligge vores film ind på bloggen.
    Hilsen Susanne

    SvarSlet