torsdag den 4. august 2011

Artikel, men igen var der en film med. Den er fra d. 4. august 2011.

BUPL: Pædagogerne gør det rigtige

Torsdag d. 4. aug. 2011 kl. 07:34 af Sune Jørgensen, sujo@tv2.dkfor TV 2 Nyhederne (opd. d. 4/8 2011; 07:48) Kommentarer(4) Skriv kommentar







BUPL er ikke enig med socialministers synspunkter




Uro, planløshed og dybt forældet pædagogik fra hippietiden. Sådan beskriver socialminister Benedikte Kiær (K) vuggestuer og børnehaver i dag, men sådan ser Sanne Lorentzen, der er formand for Lederforeningen i BUPL, slet ikke på situationen.

"Børn skal lære at lege, og det gør pædagogerne også i dag," siger Sanne Lorentzen til TV 2|NEWS.

"Jeg synes, at der er rigtig meget formål med det pædagogerne går og laver i dagligdagen. Jeg synes, nogle af de ting, som Benedikte Kiær udtaler, er lavet på baggrund af en undersøgelse på otte vuggestuer, og min erfaring fra dagligdagen er, at pædagogerne arbejder målrettet," forklarer hun.

Fokus på nærvær med børn
Socialministeren varsler blandt andet reform af pædagogernes uddannelse, så de i højere grad kan specialisere sig i småbørn, og så skal børn have bedre muligheder for at dykke ned i større projekter i stedet for at lege selv.

Ministerens synspunkter er præget af en undersøgelse foretaget af cand.pæd. Ole Henrik Hansen fra Danmarks Pædagogiske Universitet i Aarhus, men det genkender Sanne Lorentzen ikke fra sin egen virkelighed.

"Jeg har været daginstitutionsleder indtil for to og en halv måned siden, og der har jeg kun set, at der har været meget fokus på, at man skal indgå og være nærværende med børnene, hvor det overhovedet mulighed," siger Sanne Lorentzen.

Sanne Lorentzen forklarer, at i en presset hverdag med færre pædagoger kan der ikke altid være én voksen til nogle få børn, og hun efterlyser, at der i institutioner skal være flere uddannede pædagoger, og der skal være penge nok til at have pædagogerne på arbejde.

Benedikte Kiær har dog afvist, at pædagogerne er for få til at arbejde systematisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar