Nu har jeg så læst denne artikel, som faktisk var meget nem at læse og forstå. Der var noget af teksten som ikke var så tydelig, men meningen var til at forstå alligevel.
I norden har vi velfærdsstatsmodel og i Danmark har vi relativ få fattige i forhold til andre lande i EU.
Det er vigtigt at vi som pædagoger tager hensyn til det enkelte barns opvækstvilkår, uden at stigmatisere barnet men på en anerkendende måde.
Fattigdom har tre difinationer:
1. Den fattigdom er den vi ser i katestrofeområder i den tredje verden.
2. Den anden fattigdom er den overlevelsestruende fattigdom, som vi havde i Danmark før velfærdsstaten blev indført.
3. Den fattigdom er den relative fattigdom, som er hvis en familie ikke har ressourcer til at opretholde en vis levestandard og derfor udelukkes fra almindelige livsmønstre.
I Danmark er der økonomisk ulighed, for der er stor forskel på hvor god en økonomi familier har. Det afhænger selvfølgelig af hvilken uddannelse og baggrund man kommer fra. Det anhænger også af om man er dansker, indvandre eller alene forsørger.
Børnefattigdom i 2001.
Kontanthjælpsfattigdom er hvis et barn lever i en familie som har modtaget den hjælp i et år.
Implicit fattigdom er vis en samlede indkomst efter skat er mindre en kontanthjælpen.
Relativ fattigdom er vis familiens disponibel indkomst er under halvdelen af befolkningens medianindkomst.
Der kommer mere senere.
søndag den 16. januar 2011
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar