Teksten hedder "Pædagogisk arbejde i et velfærdssamfund," af Charlotte Brøndsted.
Det handler om at vi pædagoger er velfærdsagenter for de politiske visioner for vores samfund. Det vil sige at vi skal sørger for at børn bliver udviklet til samfundsborger, som kan agere og bidrage til vores samfund. Det gør at vi kan blive overvåges og kritiseres, fordi det pædagogiske arbejde er vigtigt i forhold til udviklingen af børnene.
Velfærdssamfund er et samfund, hvor alle borgere har adgang til et rimelig velfærdsniveau.
I følge Grundloven skal vi tage varer på os selv og vores børn.Citat fra artiklen.
Velfærd som statgaranteret ret.
Der er 3 forskellige rettigheder:
- Civile rettigheder - de rettigheder man har som borger i et samfund
- Politiske rettigheder - udviklet i 1800-tallet - kunne stemme eller stille op til valg
- Sociale rettigheder - 1900-tallet borgernes ret til materiel og social tryghed i et vist niveau
Velfærdspriorteringer og pædagogisk arbejde
Vi pædagoger skal sikre at børnene udvikler sig til borger som kan bidrage til samfundet, men for at nå til det skal vi sikre at børnene vilkår og udviklingsmuligheder er de bedst mulige. Det skal vi pædagoger gøre selv om der bliver prioriteret så der skæres ned i stedet for at tilføre ressourcer til institutionene. Vi skal sikre at børnenes rettigheder i et demokratisk perspektiv.
Velfærdsmodernisering siden 1980´erne har betydet forandringer for institutioner og det pædagogiske personale, fordi forandringerne er blevet så indviklet at de kan være svære at overskue.
Tre rationaler i moderniseringen er:
rationale, (lat. rationale, af rationalis), inden for filosofi begrebsapparat; terminologi; sammenfatning af principper og metoder vedr. en videnskabelig undersøgelse.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/r-rg/rationale
Det politiske rationale - i dag er der en dobbelthed - pædagogerne kan selv bestemme, men de skal lige overholde de politiske beslutninger om dokumentere og følge læreplanerne, så frihed som bliver kontrolleret.
centralisere, (af fr. centraliser), sammendrage; forene på ét sted.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund%2c_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/c-ck/centralisere
decentralisere, (lat. de- + centralisere), fordele på flere steder el. personer, hvad der tidligere var samlet på få;
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/d-dh/decentralisere
Det økonomiske rationale - Institutionernes økonomiske forhold er afhænger af de betingelser som markedet giver mulighed for.
Det kulturelle rationale - borgerne skal selv være med til at tilrettelægge velfærds ydelsen og have indflydelse på eget velfærdstilbud altså borgerens demokratiske deltagelses muligheder bliver udvidet.
Organisatorisk håndtering af moderniserings forandringer:
Så hvis en institution vil have flere midler, så må de kunne noget ekstraordinært eller bare være bedre til at sælge sig selv i forhold til deres brugere. Ellers kan det resultere i dalende børnetal og det resultere i mindre lønbudget. Det kan godt være at man som pædagog har intentioner om at gøre en masse, men der skal ressourcer til at udfører aktiviteterne og det er ikke sikkert man har de ressourcer.
Effektivisering eller udvikling af praksis kan medfører A og B hold af pædagogisk personale. A holdet tager sig af administrative opgaver og B holdet tager sig af børnene. Det kan resultere i statusløft eller profession-opsplitning.
Relationsarbejdets præmisser i en moderne moderniseringsproces kan være både godt og skidt. Det er godt for de grupper som selv kan formulere de behov de har og er i stand til at forhandle med de professionelle. Men det er ikke alle grupper som er i stand til det, så de grupper får måske den ringeste variant af velfærdsydelsen.
Kvalitet af kvalitet i pædagogisk arbejde. Ja, vi pædagoger skal levere kvalitet, vi skal dokumentere hvad det er vi laver, hvad børnene får ud af det vi laver. Her inddrages igen de 3 rationaler.
I et politiske rationale - for at lave pædagogisk kvalitets arbejde skal vi inddrage alle ressourcer som er i institutionen og derved være i stand til at nå de mål, som vi har sat os for.
I et økonomisk rationale - har institutionen større frihed til at disponere over økonomien og derved er der mulighed for at spare det enen år og købe ønske tingene det andet år.
I et kulturelt rationale - er det brugernes blik på kvaliteten som gælder, så det er fx at vi skal kunne imødekomme ønsker og behov.
Moderniseringsprocesser kan både være mulighedsskabende og begrænsende i forhold til at skabe kvalitet i pædagogisk arbejde, fordi der er mulighed i at medarbejderne gør det de er bedst til, men det er ikke givet at det giver bedre kvalitet for børnene.
Moderniserede velfærdsbetingelser og pædagogisk udfordringer.
Der er en figur i artiklen, som jeg vil skrive af til dette.
Sammennhæng mellem velfærdsidealer og professionsgrundlag
Velfærdsstat Responsiv stat
Professionsgrundlag Formynderskab Forhandlet professionalisme
Pædagogisk institution Ekspertdifinerede rammer og Lokal forhandling af praksis
indhold af velfærdsydelse i givne rammer
Relationsgrundlag Professionel autoritet: Pædagogen Forhandlet professionel
med myndighed til at definere, autoritet: Et institutionaliseret
hvorvidt borgeren opfylder sine møde mellem professionel og
forpligtelser, og med ansvar for bruger på baggrund af hver
at definere og opfylde vedkom- deres hhv. professionelle og
mendes retmæssige behov personlige ekspertise, hvor be-
slutninger om relevante hand-
linger træffes.
Borgerrolle Hjælpesøgende individ Myndig, kompetent bruger
med demokratiske rettig- med ansvar for formulering af
heder og pligter behov
Pædagoger skal være indlevende, imødekomme behov og kunne tænke langsigtet og inddrage hele børnegruppen.
Kunne dokumentere og være faglig og kunne forsvarer sig for andre professioner.
Tilegne sig ny viden som kan give nye erfaringer og derved udvikle kvaliteten med arbejdet med mennesker fx ved forsøgs og udviklingsarbejde.
Efter at have bearbejdet artiklen på denne måde har jeg fået en bedre forståelse for artiklen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar