Denne tekst var meget nem at læse og yderst interessant synes jeg. Den var interessant for mig, fordi jeg er født i tressene og har ikke været i institution som barn. Jeg kom først i berøring med institution, da jeg kom i børnehaveklasse og den hører jo egentlig under folkeskolen. Jeg kunne godt lide det historiske, fordi det giver en viden om hvordan opvæksten har set ud i forhold til i dag.
At læse om hvordan praksis faktisk finder sted i institutionene er lidt skræmmende synes jeg. Fordi der egentligt skulle være meget frihed til børnene, men alt er jo skemalagt, så det giver ikke meget plads til at boltre sig af egen fri vilje og desuden bliver børn overvåget hele tiden og har ingen privatliv, det er grotesk synes jeg, for det er da vigtigt at børnene får plads til at udvikle sig i samspil med andre børn uden at blive overvåget hele tiden.
Når børn tilbringer så mange timer i institutioner er det vigtigt at vi pædagoger giver plads til børns udvikling og leg og ikke betragter børn og børne livet som noget der bare skal gå stærkt, men at vi lytter til børnene og giver plads til dem og deres tanker, det synes jeg men jeg har ingen belæg for min påstand andet end artiklen og min sunde fornuft.
I artiklen kommer de ind på 3 læringsformer:
LD - læring gennem deltagelse i aktiviteten
LPD - læring gennem perifer deltagelse - hvor et barn lærer ved at se på hvad moderen gør
LSFD - læring som forudsætning for deltaggelse - at barnet skal kunne bogstaverne før det kan læseFra artiklen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar