Vi havde undervisning mandag og tirsdag formiddag.
Vi havde læst en tekst "Samfundet i pædagogisk arbejde, et sociologisk perspektiv, af Carsten Schou og Carsten Pedersen om Strandvænget, som er en institution for funktionsnedsatte beboer. Teksten handler om hus 17, hvor tv 2 havde haft skjult kamera på i tre måneder. Jeg synes historien om hus 17 var forfærdenlig, fordi beboerne ikke blev behandlet som mennesker.
Men teksten var lidt svær i begyndelsen, fordi jeg ikke har haft tilknytning til sådan en institution. Men efterhånden blev det mere gennemskueligt for mig. Jeg så udsendelsen tirsdag eftermiddag derhjemme og så blev det hele meget lettere at forstå.
Analysere:
Karen startede mandag med at tegne en fisk og skrive forskellige begreber uden på fisken og dele fisken op i fem dele plus tre underdele. I alle dele var der forskellige skriftlige ting:
Udenpå - Dobbeltheder - dilemmaer brudlinjer og etiske
Indeni var det: 1. Præsentation og tekstens formål. 2. Oplæg og analysere mikro ( trekant, hvor begreberne Aktivitet, Aktører og Lokalitet er til stede)
3. Analysebegreber - Hermeneutisk cirkel Øvelse 4. Opsamle. 5. Forbruger.Underdelen: Case Studie - beskrivelse af en situation. Social situation med mange informationer. 1. Øvelse 2 3. Oplag teksten - Carsten Pedersen
En case - mikro
Sociolog - samfund
Antropolog - kultur
Case studie:
Omhandler et generelt problem. Opgaven er at identificere problemet og dets kompleksitet og anvise mulige pædagogiske handle og løsningsmodeller.
Når man vil analysere noget på mikroplan:
Mikroplan er: En social situation
Her analysere man udfra hvilken aktivitet det drejer sig om og hvem aktører er og hvor foregår det henne. Det er vigtigt at kunne afgrænse, men det er også vigtigt at kunne koble det til en større kontekst - Makro - samfund, for at gøre det gyldigt.
Der er flere begreber at bruge, når man skal analysere: Der kan laves en figur som indeholder tre rum og så tilføres der flere ting.
Værdi - hvad er betydningsfuldt i casen - forestillinger. Tavs viden er den ubevidste viden, ikke tavs viden er den bevidste viden.
Handlinger - hvad mennesket gør, når de gør noget. Vaner/adfærd, hvad det gør ved situationen.
Artefakter - genstande og teknologi - stol, computer m.m
Vi kom ind på den Hermeneutikske spiral:
At kunne analysere handler om At kunne se.
Det er godt at kunne se modsætninger:
Teori - praksis
love - praksis
skrevne modsætninger - praksis
menneskesyn - praksis
læreplaner - praksis
Se efter metaforer
Se forskellige aspekter - Etik, selvbestemmelse, magt, omsorgsspligt, den enkeltes udvikling og behov
Se på fakta og statistikker.
Se på helheden og derved få forståelse for, hvad der er betydningsfuldt for fx Strandvænget.
Lave en kronologik rækkefølge for forløbet i en case.
Der er en 180 grader regel:
Man skal ikke arbejde ud fra vaner, men i stedet for stille spørgsmål om, hvad der i foregår på en arbejdsplads.
Til eksamen er det vigtigt at finde dilemmaer.
Vi skal også tænke på begreberne -
centralisering, organisationsprincip, som indebærer, at myndighed til og ansvar for at træffe og gennemføre beslutninger koncentreres hos én eller nogle få personer. Centralisering forudsætter en magtkoncentration og ses ofte i forbindelse med en hierarkisk opbygget organisation, fx det ideelle bureaukrati. Centralisering ses i praksis bl.a. inden for både den offentlige og den private sektor. Paradoksalt kan både en koncernledelse og en offentlig centralledelse vælge at dekretere decentralisering af ledelsesmæssigt ansvar og den dertil hørende myndighed. - http://www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/Erhvervsliv/Management/centralisering
individualisering, samfundsmæssig proces, der indebærer en nedbrydning af individets traditionelle bånd til familie, klasse og fællesskaber, men også dannelsen af individet som social enhed med bestemte rettigheder og ansvar. Individualiseringsprocessen knyttes historisk til dannelsen af det moderne samfund i 1800-t. med urbaniseringen og industrialiseringen som centrale drivkræfter.
- http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sociologi/Grupper/individualisering
Institutionalisering - institutionalisere, (efter eng. institutionalize, af lat.), gøre til en institution; overføre til en institution; give institutionspræg; bringe i faste og traditionsbundne former.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund%2c_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/in-io/institutionalisere
Radikalisering - Det svært at opstille en brugbar definition, fordi radikaliseringsprocesserne er en potentiel udløber af flere faktorer, hvilket også giver processerne et meget omskifteligt udseende, som kan være svært at identificere. http://radikalisering.wordpress.com/
RET og PLIGT lovbeskrevet. "Det enkelte individ"
Alt dette er både noter fra Karens timer mandag og noget som kommer fra nettet.
Jeg synes det var en god viden om analyse, når jeg skal til at lave rapporten til IIS eksamen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar