Tirsdag havde vi om argumentation i Karens timer.
Karen startede med at tegne fisken igen, men denne gang var det nye begreber som skulle bruges:
Udenfor fisken: At argumenterne - at analysere
Inde i fisken er der fem felter: 1. at analysere argument 2. mønstreret - firkant med punkter i hjørnerne Grundsyn. 3. oplæg som organisation. 4. studiespørgsmål 2x2. 5. Samle op.
Nedenunder under første felt - optagethed
At argumentere er:
- at opnå det "man" vil
- tættere "på sandhederne"
- at se på forskellige måder
- at have viden
- at kunne se nueanceret
- gyldighed og bedømme - bedre til det
- part
- begrunde ordet
Vi har læst om Toulmin modellen, hvor begreberne påstand, belæg og hjemmel bliver brugt.
Det er vigtigt i en rapport, hvis man påstår noget at man så også har belæg for det man påstår. Hjemmel er den generalle viden, som andre måske også har om et emne.
Påstand er et grundsyn, som man har
Belæg er hvor man stiller spørgsmål om fx indvid og samfund
Vi fandt påstande i Teksten om Strandvænget og skulle så se om der var belæg for disse påstande. Det gjorde vi i grupper på 2 eller 3. Der var en del påstande, men der var også belæg for påstandene.
Det var godt at få det op på tavlen, fordi det gav en bedre forståelse at Toulmin modellen.
Dette var noter og tanker fra tirsdag med Karen.
lørdag den 15. januar 2011
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar