fredag den 18. november 2011

114/11 2011 foredrag med Michelle Schougaard Jensen

PÆDAGOGISK INTERVENTION
v/ Michelle Schougaard Jensen

- Om at skabe udvikling og forandre praksis. Hvordan kan man gøre, hvad skal man være opmærksom på etc.?

Intervention er = at komme imellem. -  altså en mellemkomst

Det kan være - Rådgivning, vejledning, supervision, konsultation



Handler om aktivt at tage del i andre menneskers skæbne.

At gøre en forskel der måske redder eller ødelægger.

Der skaber erfaringer der bæres resten af livet

Eller der øger afmagt og håbløshed



Der skal være et mål/ hvad vil jeg forandre

Der skal være et Perspektiv fx kritisk psykologi

Hvordan kan jeg ud fra dette perspektiv undersøge feltet?



Hvad kan kritisk psykologi gøre?

·         Ser subjektets udvikling i aktivt deltagende forhold

·         Subjektets muligheder og begrænsninger

·         Fokus på individets deltagelsesbaner

·         Søger at se subjektet fra et førstepersonsperspektiv

·         Menneskets tanker følelser og handlinger skal forstås ud fra konkrete sociale relationer

·         Forsøger at gøre op med selvfølgeligheder



Det kritiske perspektiv:

·         I et kritisk psykologisk perspektiv, er der fokus på førstepersonsperspektivet. Intet er sandhedsbestemt (Rasmussen 2006:242)

o   Fx kan subjektet ikke udelukkende opfattes som rastløst, uroligt eller afvigende, idet subjekter altid ”er noget” på baggrund af den handlesammenhæng, de deltager i

o   Handlesammenhængen skal således ses som demotiverende og muligheds-forladt for subjektet

Interventionen hvordan?

·         Vi må IND i praksis via observation og i dialog

·         Primært: drengens perspektiv.

·         Sekundært: de øvrige involverede parters perspektiv

·         En skildring af hvilke relationer og selvfølgeligheder, der præger dagtilbuddet og dermed drenges hverdag?

·         Livsportræt/praksisportræt kan laves

·         Førstepersonsperspektivet: Barnets oplevelse af situationen.

·         Begrænsninger/muligheder i børnehavens dagligdag. Fx normeringer, fysiske rammer., manglende faglighed.

·         Barnet set som deltagende og aktivt i den handle-sammenhæng børnehaven er. 

Vi får øje på og kan udfordre selvfølgeligheder



Interventionen i praksis

·         Informationsmøde, hvor jeg sammen med ledelsen og personalet i det pågældende dagtilbud finder frem til, hvad målet for denne intervention skal være.

·         Afstemt forventningerne mellem mig som rådgiver og dem som praksisfelt, idet målet og forventningerne, hvis parterne i udgangspunktet har forskellige opfattelser af problemet, kan blive svært opnåeligt.

·         Bevidsthed om egen rolle.  (”Den bedrevidende”) à modstand fra feltet.

·         Forståelse for praksis og kontrakt (Bro et. al. 2009:20)



”ACTIVITY SETTING ” ANALYSE

·         Idet målet er udviklingsfremmende relationer, er det centralt at have fokus på hvordan pæd. er til rådighed for Matthias.

·         Personaletilgængelighed bestemmes af de kulturelle forhold:

o   økonomi og organisationens kultur/struktur.

·         Variationerne mellem dagtilbud og familie kan have udviklingsmæssige konsekvenser for barnet.



HVAD KAN INTERVENTIONEN SÅ ÆNDRE?

·         Undersøgelsen af praksisfeltet skal give et billede af praksis.

·         Vi kan (i lyset af vores teoretiske perspektiv) gå ind og pille ved de ting vi ser



PROBLEMATIKKER OG REFLEKSIONER VED EN INTERVENTION

·         Hvis pædagogerne ikke kan trives i den nye struktur i dagtilbuddet.

·         De ansattes motivation afhænger også af hvordan de bliver styret fra projeketlederne osv.

·         Refleksioner over egen rolle

o   Refleksion over vores ansvar for at det er børn vi har med at gøre.

·         Også når vi ser på kommunens bestemmelser og indgriben i de forskellige dagtilbud - pædagogerne kan miste pusten.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar