tirsdag den 1. november 2011

Trisdag d. 1/11 2011 Susanne

Tirsdag d. 1/11 2011 Susanne
Undervisningen startede med at Susanne spurgte om vi havde spørgsmål til undervisningsplanen. Liselotte have et om metodeafsnittet.

Hermeneutisk spiral vil være god til at bruge i metodeafsnittet, fordi den giver et billede af hvad der har været forforståelse, tolkning og senere forståelse.


Jeg har fået en bedre og en genopfriskning på, hvad den hermeneutisk spiral kan bruges til i en opgave. Jeg kan koble det sammen med at jeg har en forforståelse af voksne funktionsnedsatte og skal igennem en tolkning for at få en forståelse af, hvordan de kan opnå livskvalitet.

Grp. 2: Julia, Susanne og Carsten B Vejleder Susanne

Etikette som hedder Portfolie på bloggen, det er dokumentation for at andre kan se at vi faktisk lærer noget i uddannelsen.
Hertil skal jeg svarer på de to nedestående spørgsmål:

Hvad har jeg lært i undervisningen?

Hvordan kan jeg koble undervisningen sammen med læringsmålene?

Livskvalitet
Clausen og Clausen lykke og flow godt til børn og unge undersøgelse fra Fredericia Kommune flow får en central rolle i forhold til livskvalitet ud fra clausen og clausen Det er ikke sikkert at man er lykkelig fordi man er i flow.
Jeg har lært at det er meget individuelt, hvor meget lykke man synes at have. Men ud fra et professionelt pædagogisk syn var der ikke mange i klassen, som arbejder ud fra at mennesker skal opnå lykke i vores arbejde, nej det drejede sig mere om trivsel i stedet for.
Jeg synes det kunne være en professionel pædagogisk opgave at fx børn eller voksne var lykkelige i den tid vi tilbringer sammen med dem. Men det kræver viden om, hvad det enkelte individ mener gør dem lykkelige.
Bjarne Lenua Henriksen – det gode liv handler om, at det enkelte menneske oplever at livet er værd at leve. Tre grundlæggende menneskesyn: Demokratiske, humanistiske og kristne menneskesyn.
Jeg har fået en anden vinkel til livskvalitet, end den jeg havde gennem Peter Larsen som arbejdede ud fra selvopfattelse - mestring - netværk i en dynamisk enhed. Denne vinkel kan jeg bruge i opgaven, som måske kommer til at omhandle livskvalitet.
Først skal vi lærer begreberne at kende inden vi kan bruge dem.


Madis kajandi livskvalitet figur.

Figuren viser hvad der skal til, for at mennesker kan oplev livskvalitet. I vores opgave bliver det spændende at se hvilke faktorer der skal på spil, for at de voksne funktionsnedsatte opnår livskvalitet.
Benny spiser romkugler og rygning hvad gør man? Hvor er livskvaliteten henne?
Her i denne diskussion kom SKB faget indRessourcer skb
SKB pædagog Trivsel – udvikling – læring
Dialog relation

Bent Jensen rapport om fejlfinding eller styrke og ressourcetænkning

Pia gjorde os opmærksom på, at vi havde en del om flow af Clausen på studienettet, tak for det Pia for det kan jeg måske godt bruge i vores opgave.
Vi fik en opgave som skal fremlægges næste gang vi har Susanne:
Sæt jer i jeres grupper og gør didaktiske overvejelser over hvordan I vil inddrage livskvalitet i det pædagogiske arbejde.
Vi skulle bruge den nye smittemodel og tænke på begreberne lykke og flow, når vi skulle svare på spørgsmålet.
Vi skulle ikke lave det færdig derhejmme, men i stedet for gennemgår vi det på tavlen med det vi er kommet frem til, for alle var ikke færdige og Susanne mente ikke vi skulle have flere lektier for.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar