mandag den 28. november 2011

28/11 2011 Susanne

28/11 2011 Susanne

Socialpædagogik – integration og inklusion i det moderne samfund

Af: Bent Madsen, 2005 1. udgave, 5 oplag, forfatterne og Hans Reitzels Forlag

Socialpædagogik for sårbare aktører – børn har igennem børnekonvention i FN fået rettigheder. Men vi må ikke glemme at børn stadigvæk har brug for retten til at være uafhængighed, selvstændighed og deltagelse, men vi skal også huske at børn har behov for beskyttelse og omsorg.

Ret til både deltagelse og beskyttelse – det er vigtigt at professionelle sørger for at børn som skal have støtte, får lov til at være deltagende i de aktiviteter som de altid har gjort, for børnene vil ikke stigmatiseres. Men vi skal også kunne beskytte børnene, så det er med at finde den gyldne middelvej for disse børn.

Den sårbare aktør -  det individuelle niveau skal der være ligevægt mellem selvstændighed og uafhængighed fordi de begge skal kunne anerkendes. Det sociale niveau skal der være balance mellem deltagelse og beskyttelse.

Etik og faglig refleksion – Socialpædagogik er læren om, hvordan psykologiske, sociale og materielle forhold og forskellige værdi orienteringer fremmer eller hindre individets eller gruppens samlede udvikling, vækst, livskvalitet og trivsel.

Socialpædagogisk intervention –værdier og begrundelse – første personens psyke = ændre personens billede af sig selv/ selvidentitet og selvopfattelse. Andet personens krop = skal måske til at træne, motionere eller have skabt en opførsel /adfærd som ikke bliver mødt med sanktioner fra samfundet. Tredje personens sociale mijlø, hvor der skal planlægges et samspil mellem personen og dens omverden.                                                                                                                             Etikken er baseret på værdibaseret teori, mens moral er værdibaseret handlinger. Altså etik = teori og moral = praksis

Udviklingen i forholdet mellem etik og moral – En anden definition på etik er derfor: en handling med beslutning er etisk, hvis alle berørte parter – hver med deres moral – kan acceptere den med god grund (Thyssen 1994) også kaldet samtalens etik eller diskursetik. Det skal ikke ende med et resultat men en fælles forståelse og det er etikkens særkende. (Nyeng 2000)

Faglige normer og hverdagslivets normer – socialpædagogen kommer med en faglig normer og brugeren kommer med hverdagslivets normer. Så er det socialpædagogens opgave at de kan mødes i et socialt rum, hvor de kan komme til enighed gennem overbevisning og ikke overtagelse.

Etikken – det tredje handlerum – her skaber socialpædagogen et tredje felt af handlemuligheder, hvor der er mulighed for at nå til enighed om de værdier skal tage hensyn til.

Dannelse af fællesskaber og individer – tre processer

1.       Fra individ til individ – personlig dannelse  - identitetsdannelse

2.       Fra person til fællesskab –dannelser af fællesskaber

3.       Refleksion over relationer mellem individ og fællesskab – refleksiv dannelse

Et socialpædagogiske dannelsesbegreb –

·         Fællesskabets dannelse – hinandens gensidige forudsætninger

·         Subjektiv side = betydning, processen tillægges individet. Objektiv side betydningen af processen i den sociale omverden

·         Dannelse = selvtillid, selvagtelse og selvværd

·         Dannelse er udvikling af – personlige forudsætninger, deltagelse på tværs af hverdagens fællesskaber og et inkluderende hverdagsliv

·         Dannelse er forbunden med læring og udvikling, fordi deltagelse i et social samspil kan udvikle kompetencer og derved give mulighed for deltagelse i andre livssammenhænge.

·         Dannelse  bliver udviklet når personen reflektere og hvorda man er i stand til at benytte de nye kompetencer i hverdagen.

Dannelse og udvikling af kompetencer – Kompetencer er det som det enkelte menneske skal mestre, så kompetencer er personlige egenskaber og holdninger som praktiske.  Men kompetencer bliver ikke til dannelse, men dannelse fører til udvikling af kompetencer, som kan være nyttige i nogle situationer.

Læring og social deltagelse – læring er en forudsætning for at mennesker kan udtrykke meninger og betydninger i de sociale og kulturelle fællesskaber. Kompetencer er noget der udvikles forskelligt fra menneske til menneske og det giver mennesker redskaber til at håndtere deres livbetingelser på.

Social kompleksitet og kulturel fleksibilitet
Det sidste kommer måske en anden dag, men det er ikke sikkert.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar