torsdag den 17. november 2011

14/11 2011 Susannes aflyste timer

Mandag var vores undervisning aflyst pga. sygdom, men vi skulle alligevel skrive i vores portfolie om det vi havde læst og den Power Point Susanne havde lavet.
Jeg har nu læst den Power Point, som Susanne havde lavet og herunder har jeg besvaret de spørgsmål som Susanne havde lavet til Power Pointet, så godt jeg kunne uden at have alt den viden, som der skulle have været i undervisningen.
Svarene:
Jeg ser arbejdet med etniske minoriteter som et berigende og spændende job, fordi det er mødet med en anden kultur og jeg har altid brændt for at arbejde med etniske minoriteter. Det giver mig en udfordring i hverdagen, fordi jeg synes det er vigtigt at børnene bliver en del af det danske samfund, men børnene skal ikke glemme hvilken kultur de stammer fra, fordi det er vigtigt at børnene føler sig hjemme både ved familien og når børnene skal være en del af fællesskabet sammen med andre børn og voksne.

Hvis det er den holdning som jeg har, så håber jeg den påvirker det pædagogiske arbejde i en retning, hvor vi gør alt for at få disse børn ind i fællesskabet, så børnene kan udvikle sig til borgere, som kan være deltagende i vores samfund uden at blive stigmatiseret, fordi de er etniske minoriteter.

De største udfordringer i det pædagogiske arbejde er at vi skal inkludere og ikke ekskludere etniske minoriteter, fordi de kan udvikle sig til at blive borgere som tager del i de udfordringer, som Danmark kommer ud for i fremtiden. Så det er vigtigt at vi acceptere at disse børn og støtter dem i deres udvikling, så de får en positiv start i livet.

Jeg havde læst i bogen I Danmark er jeg født og det var utroligt spændende læsning for mig, fordi jeg som pædagogmedhjælper har arbejdet i institutioner, hvor der har været mange etniske minoriteter og jeg så det dengang som meget vigtigt at vi fik inkluderet disse børn i fællesskabet og kunne opnå et godt forældresamarbejde selv om der kunne være sprogbarriere og andre problemer. Men så må man være kreativ og forsøge at forklarer sig på andre måder, fx tage en kalender i hånden og pege på dagene og spørg om barnet kommer den og den dag.
Jeg synes som sagt at bogen er spændende, men jeg mangler måske at der var lavet undersøgelser om dem, som ikke har nogle ressourcer overhovedet og hvad det betyder, når man kommer til Danmark og skal integreres.

Jeg har her fået en større viden  og forståelse om etniske minoriteter.

Jeg har lige set en udsendelse om flygtninge og indvandre.

Danskernes akademi

DR2 ttorsdag d. 17/11 Flygtninge i efterkrigstiden

Første flygtninge i 1940erne

Flere kom i 50 og 60erne de kom for at arbejde, men der kommer en del  fra Ungarn og der har vi i Danmark vore første landindsamling til fordel for Ungarn, som både var i radio og tv.

I 70erne bliver der sat stop for indvandre, men de flygtningen som har det værst kommer stadigvæk ind i Danmark.

Der kom en del  flygtningen fra Vietnam og de var velkommen, men når danskerne finder ud af at flygtningene også skal integreres i det danske samfund protesterer danskerne.

Folk får ret til at søge asyl, da Danmark indfører en asyllov.

1986 bliver asylloven strammet, så alle ikke kan komme ind i Danmark og søge asyl.

1998 var der en undersøgelse, hvor danskerne bliver spurgt om hvad deres holdning er til flygtninge og indvandre.

2001 bliver indvandrepolitikken strammet markant.
Der er efterfølgende foredrag og det hele kan ses på nettet senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar