torsdag den 2. september 2010

Den tværprofessionelle praktiker, Af: Andy Højholdt, Kapitel 1.

02-09-2010
Den tværprofessionelle praktiker
Af: Andy Højholdt
Kapitel 1.

Pædagogen er på den ene side underlagt politisk kontrol/krav og på den anden side skal pædagogen være tværprofessionel praktiker.
Tværprofessionel praktiker skal mestre at udfører tværprofessionelt samarbejde.
Vi skal sørger for social inklusion af udsatte børn/unge og skabe muligheder for udvikling, altså skabe mulighed for social deltagelse i samarbejde med andre professioner. Det skal vi ved at inddrage viden om målgruppens liv og situation som helhed.

FN børnekonvention fra 1989 står der at børn skal respekteres som individer, selvstændige personer med politiske, økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder.

Progressionperspektivet/ livsforløbperspektivet
Når børn starter i en pædagogisk organisation har andre professionelle tidligere haft kontakt med målgruppen.
Fx sundhedsplejerske, vuggestue, børnehave, sfo, juniorklub og ungdomsskole.
Breddepersperspektivet/ helhedsorienteret perspektiv
Bevidst om hvilke andre professionelle barnet/unge har mødt i løbet af en konkret dag/uge, og hvilke krav disse har stillet til målgruppen
Fx Børne/ungegruppen, forældre, pædagoger i skolen, tandlægen, læren og psykologen.
Børn/unge møder måske mange forsekllige professionelle i løbet af bare en dag.

Professionel – professionel – relationen
Handler om, at jeg kan lære af andre og vil lære af andre. Vigtigt for at udvikle sig, skabe udvikling og opnå ny viden.
Professionel – målgruppe - perspektiv
Som professionel skal man i dag være i stand til at inddrage børn/unge i en dialog om eventuelle problemer i deres liv.
Tværsektionelt samarbejde
Handler om, hvor de professionelle kommer fra. Altså hvilken arbejdsplads (kommunen, regionen fx). Man skal være sikker på, hvem og hvornår man må udveksle oplysninger med. Vi har underretningspligt, hvis et barn/ung er truet på sin sundhed og udvikling.
Her er nogle relevante hjemmesider:
Ankestyrelsen = www.ast-tagsignalernealvorligt.dk
Hvad må du sige (socialministeriet 2005) =
www.social.dk/global/udgivelser/publikationsdatabase/sm/SMO5/unge.html
Danmarks lærerforening [DLF] og Dansk Socialrådgiverforening = www.alleboern.dk
Man kan finde inspiration og relevante redskaber til professionelt samarbejde ang. Misbrug og sindslidelse = www.tvaerfagligindsats.dk

Tværfagligt samarbejde
Personer der behersker et specifikt afgrænset vidensfelt/ fagområde, der samarbejder
Tværsektionelt samarbejde
Ansatte under forskellige myndigheder, der samarbejder
Tværprofessionelt samarbejde
Uddannede og anerkendte professioner, der samarbejder
Vi skal nå frem til opfatte os selv og andre professionelle, målgruppen og forældre som refelkterende dialogpartnere.
Der skal vilje til, for at samarbejdet kan lykkes. Gode rammer og god mestring af ens fag.

Udviklingskompasset
Der er fire delperspektiver
• Det sociologiske og kulturanalytiske = indsigt og forståelse
• Det pædagogiske = vision og vilje
• Det organisatoriske = design og rammesætning
• Det didaktiske = begrunde og gennemføre

Spørgsmål:
1. Hvilken type tekst er der tale om? Fx artikel, bog, fag, skønlitteratur, faktisk, holdninger valid kilde osv.
2. Hvad er de vigtigste pointer?
3. Hvad ved du efter at have læst teksten, som du ikke vidste før?
4. Passer det med din praksis erfaring?
5. Hvordan kan du bruge teksten i dit studie af det tværprofessionelle samarbejde?


1. Det er fra en bog
2. Viden om de forskellige former for samarbejde, nye begreber og forstå dem og udviklingskompasset.
3. Nu har jeg fået en fornemmelse af samarbejdet og hvor kompliceret det kan være. Jeg har lært nye begreber og hvad de betyder, bare jeg så kan huske det. Jeg har lige snuset til udviklingskompasset, for det kendte jeg ikke i forvejen.
4. Eftersom jeg aldrig har haft med tværfagligt samarbejde at gøre, kan jeg ikke svare på det. Det er kun personlig erfaring jeg har, men det har været positivt.
5. Jeg kan med sikkerhed bruge det i mit studie, fordi vi skal skrive en opgave om tværfagligt samarbejde om nogle uger.

1 kommentar:

  1. Som du da knokler! Super godt referat af kap. 1, det er jo lige før man ikke behøver læse det selv ;0)

    SvarSlet