tirsdag den 28. september 2010

Spørgsmål og svar til bloggen fra Kapitel 3. Susanne 28 september 2010

(nederst s. 107 og 114 i grundbogen)
Del 1:
I samarbejde med andre professionelle skal den professionelle sikre fornyelse og udvikling af velfærdsydelserne
– Men hvad er der reelt behov for i dag hos jeres målgruppe?
- Og hvad er den professionelles rolle i den sammenhæng?

Del 2:
Hvilken forståelse har I af jeres rolle i forhold til målgruppen, og hvilken forforståelse har andre af deres forhold til samme målgruppe?
Hvorfor kan det være svært for den professionelle at løfte blikket og stille sig åben over for andre fagpersoners måde at arbejde med målgruppen på?

Del 1.I min målgruppe, som i casen er teenager er der brug for professionelle, som har kompetencer til at arbejde med denne målgruppe. Målgruppen har brug for professionelle, som har empati og forstår at engagere sig i de unges verden og har en viden om, hvad der foregår og ud fra den viden kan iværksætte aktiviteter, som målgruppen finder interessant.

Del 2. Vi skal have en forståelse for målgruppen. Give plads til ny viden, for at udvikle både os professionelle og målgruppen. Vi skal sørger for at være opdateret med målgruppen og kunne udfordre dem både socialt og fagligt. For at skabe trygge rammer, hvor det sociale fællesskab udvikles.

Vi fokusere på både på det enkelte barn/ung og hele målgruppen.
Andre professionelle i andre professioner har ikke samme indgangsvinkel til målgruppen, fordi det som regel er ensbetydende med et specifikt problem hos et barn/ung at de professionelle er der. De er der for at løse problemer. I sjældent tilfælde er det hele målgruppen, som har behov for professionel hjælp af de andre professioner.

Lav en liste over de tværprofessionelle partnere som er relevante at inddrage i arbejdet med din case.
Hvad ved du om den rolle, som andre professionelle spiller/kan spille for målgruppen?
Hvad ved du om den rolle, som forældre/værger og andre ikke professionelle spiller/kan spille for målgruppen?
Hvad vil du konkret spørge de andre professionelle om, og hvorfor lige netop disse spørgsmål?
Din rolle som professionel
Hvilke værdier er din indsats funderet på
Hvilken sammenhæng er der mellem dine værdier og den konkrete indsats i praksis?


Lærer , forældre og psykolog fra PPR.
Jeg ved at læren kender til den unge både socialt, fagligt og måske personligt.
Den professionelle kender ikke den unge, men kan måske via dialog skabe den kontakt, som skal til i denne case. Den professionelle får måske kendskab til den unge på en anden måde, fordi den professionelle ikke tidligere havde kendskab til vedkommende. Men måske siger den unge at læren og forældrene gerne må fortælle, hvad de har iagttaget og så har den professionelle en viden om den unge, som vedkommende ellers ikke ville have pga. tavshedspligten.

Forældre kan støtte den unge, men hvis den unge ikke vil have at forældrene blander sig, er det vigtigt at respekterer den unges valg. Forældre skal kunne sætte sig ind i situationen, selv om de ingenting ved, for derved alligevel at kunne støtte den unge. Forældre skal respektere at de ikke ved bedre, når det drejer sig om den unge.

Spørgsmål til psykologen hos PPR:
Hvordan fungere PPR i forhold til samarbejde med lærer og forældre?
Hvilke midler har PPR i forhold til at hjælpe, sådan en teenager på rette vej igen?
Hvordan er det med tavshedspligten mellem teenager, PPR og forældrene?
Er lærerne stadigvæk involveret, selv om PPR er blevet indblandet?
Hvad gør man i PPR for at teenagerne skal føle sig tryg?
Har I særlige en særlig teori, som I støtter jer til under forløbet?
Eller er der særlige redskaber, som I kan benytte under forløbet?
Hvor længe kan sådan et forløb strække sig over, altså hvor længe er I med i forløbet?
Er der mulighed for opfølgende støtte, så den unge ikke pludselig står alene, når det begynder at gå bedre?
Hvordan følger I op på det unge menneske?

Jeg har valgt disse spørgsmål, fordi jeg synes de er relevant med hensyn til min case og kan give mig ny viden i forhold til min opgave.

Mine værdier som professionel er, at jeg går ind for målgruppens tarv, for det er vigtigt for mig, fordi målgruppen er mit primære område, som jeg skal beskæftige mig med. At være engageret og opdateret i forhold til den målgruppe jeg skal arbejde med. At forsøge på at gøre en forskel i min arbejde, altså brænde for den målgruppe som jeg beskæftiger mig med.
Sammenhængen mellem mine værdier og en konkret indsats i praksis kunne være, at min målgruppe ( 0-3 år) ikke evnede at komme på tur, fordi de havde haft en dårlig start på dagen, forkølet eller en dårlig nattesøvn, så ville jeg vurdere, om det ikke var bedre for børnene at blive hjemme i haven eller indenfor, fordi jeg her tager hensyn til barnets tarv.

Spørgsmål til læren:
Hvornår griber man ind som lærer, når en elev gennem længere tid har en forandret adfærd?
Hvem skal læren kontakte, hvis der er forandret adfærd med en elev?
Hvordan får læren kontakt til fx PPR?
Hvordan forløber et samarbejde mellem læren og psykologen hos PPR?
Hvor er forældrene i dette forløb?
Hvordan ligger det med tavshedspligten mellem læren, forældre og PPR?
Bliver der fulgt op på den unge, når vedkommende har fået det bedre?

Jeg har skrevet disse spørgsmål, fordi de er relevante for min case og kan give mig den viden jeg skal bruge til min opgave.

Mine værdier som professionel er, at jeg går ind for målgruppens tarv, for det er vigtigt for mig, fordi målgruppen er mit primære område, som jeg skal beskæftige mig med. At være engageret og opdateret i forhold til den målgruppe jeg skal arbejde med. At forsøge på at gøre en forskel i min arbejde, altså brænde for den målgruppe som jeg beskæftiger mig med.

Sammenhængen mellem mine værdier og konkret indsats i praksis kunne være, at min målgruppe( 0-3 år) ikke evnede at komme på tur, fordi de havde haft en dårlig start på dagen, forkølet eller en dårlig nattesøvn, så ville jeg vurdere, om det ikke var bedre for børnene at blive hjemme i haven eller indenfor, fordi jeg her tager hensyn til barnets tarv i stedet for mit.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar