mandag den 27. september 2010

Forskellige problemformuleringer til casen

27-09-2010
Forskellige problemformuleringer
Lærerne i skolen har iagttaget, at en teenager i skolen blevet trist og humøret er slet ikke som det plejer at være. Det kniber med lektierne, men kammeraterne er gode til at være der for hende. Efterhånden bliver det værre og pigen er også tit syg efter en weekend, hvor livet kun drejer sig om kammeraterne og kæresten. Lærerne reagerer ikke på, at pigen har forandret sig meget og er blevet meget trist. Pigen bryder sammen en søndag aften derhjemme og så tager forældrene affære. Det resultere i at pigen pludselig en dag kommer og fortæller lærerne, at hun har det meget skidt og skal til at gå til psykolog. Har lærerne levet op til deres ansvar ifølge lovgivningen i dette tilfælde og hvilke andre muligheder for hjælp er der i sådan en situation?


1.Hvordan skal lærerne lovmæssigt reagere overfor en elev, som pludselig udviser anderledes adfærd og hvilke professioner kan der samarbejdes med, for at skabe løsninger som er til den unges fordel?

2.Hvordan skabes et tværfagligt samarbejde mellem lærer og en psykolog fra PPR, og hvilke redskaber har læreren og psykologen i kraft af deres profession, til at forbedre elevens muligheder for at blive en del af fællesskabet igen?

3.Hvordan får lærerne skabt et samarbejde til PPR, og kan der skabes et samarbejde mellem lærerne og psykologen uden forældrene accept?

4.Er der nogle særlige krav til lærer, hvis en elev udviser en forandret adfærd, og hvem kan lærerne samarbejde med fagligt, for at få eleven på rette fode igen og hvilke professioner har kompetence til sådan en opgave?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar