mandag den 20. september 2010

Undersøgelser og empiri - at skabe viden om pædagogisk praksis

20/9 2010
Erika
Interviews som et redskab i en opgave, for at skabe mere viden.
Empiri = indsamler erfaringsbaseret viden inden for et område.
Erfaringerne skal være gennemarbejdet for at blive til empiri.
Empiri er et begreb, som er knyttet til en opgavesammenhæng.
Egen empiri kan være observationer, interviews eller anden systematisk indsamling af viden.
Andres empiri kan være forskningsundersøgelser.

Empati = være i stand til at kunne se ud over ens eget liv og have medfølelse i andres liv.
Position = Være bevidst om i hvilken position man vil være eller skal repræsenterer.
Etik = være i stand til at handle ud fra, at det skal være til den andens bedste. Ikke stille nogle i en ubehagelig situation og overveje hvad det vil gøre vil den anden part.
Man kan interview alle som har en viden som jeg måske kan drage nytte af.
Det er forskelligt om man laver interview med fagfolk eller bruger, fordi de har forskellig indgangsvinkel til en sag.
Kvalitative forskningsinterview = lægger vægt på den interviews livsverden, erfaringer og oplevelser.
To niveauer:
Undersøgelsesspørgsmål = om selve undersøgelsen
Informantspørgsmål = direkte til den adspurgte (informanten)
Handler om at have et interesseområde, hvor jeg gerne vil skabe en større faglig viden omkring emnet.
At lave et interview kræver planlægning, hvis det skal kunne bruges i en opgave. Der kan både laves interview i starten, midten eller sidst i forløbet af opgaven.
Interview skal helst kun vare i 1. time, for at både den studerende og informanten ikke mister koncentrationen.
Formål med interview:
• Udfordre den viden man har om emnet
• Bekræfte en viden og dermed have en funktion som eksemplarisk dokumentation
• Få informationer om et emne
• Få konkretiseret nogle forhold
• Struktureret interviews, hvor der på forhånd er defineret præcise spørgsmål
• Det kan være nødvendigt at improvisere, for at holde samtalen flydende
• Sende spørgsmålene til informanten, så vedkommende har haft tid til at forberede sig
• Have lavet spørgsmålene på forhånd, så man ikke går i stå eller bliver nervøs
• Hvad skal informanten belyse for mig
• Både faste spørgsmål og derefter løsne op, så informanten kan bidrage med sit eget perspektiv
Der skal være en:
• Interviewer
• En der lytter – og supplerer med spørgsmål
• En der tager noter og sørger for det tekniske med diktafon

Tjekliste til forberedelse af interview:
• Udarbejde interviewspørgsmål eller – guide
• Sende informationer til informanten om hensigten med interviewet, og i hvilke sammenhæng det skal bruges
• Love informanten anonymitet
• Spørger informanten, om det er i orden at optage interview på diktafon
• Tjekke at diktafon virker!
• Aftale rollefordeling
Huske at et interview er en social relation mellem to fremmede mennesker, så det er vigtigt at empatisk og etisk i situationen.
At spørger i et interview:
• Bed om en beskrivelse at noget
• Stille konkrete spørgsmål = ”er det altid sådan?” eller ”hvornår er det så anderledes?”
• ”Hvad siger du til barnet, når du har en konfliktsituation?” eller ”hvordan starter din dag i institutionen?”

Forskellige perspektiver i et interview:
• Informantens faglige forståelse og konkrete erfaringer
• Baggrund, udvikling og forandringer inden for institutionen eller området
• Sammenligninger med andre institutioner eller andre personer
Lyt til forskellighederne, for der træder nuancerne ofte frem.
Når man skal bruge et interview til at skabe faglig viden, er det nødvendigt at bearbejde og analysere interviewet. Tage udgangspunkt i empati, position og etik for at forstå interviewet som en social relation mellem interviewere og informant.
Man skal være opmærksom på, at det er forskelligt at gå fra at være deltager i et interview til at være tilskuer, som skal til at analysere og fortolke interviewet.
Analyse:
1. Udvælgelse af de centrale elementer i interviewet
2. diskussion og dialog
3. refleksion og kontekst

1. Høre hele båndet
Beskriv hovedpunkterne, hvad er interessant i forhold til mit fokus og marker eller skriv de udvalgte passager ud.
2.
Er det ny viden for mig?
Er der nye sammenhænge, der er blevet tydelige?
Rejser interviewet nye spørgsmål?
Skal I undersøge mere i en bestemt retning?
Bliver I bekræftet i antagelser om, hvordan forskellige forhold er?
Bliver I provokeret over nogle af interviewerens udsagn eller på anden måde berørt?
Fortsæt selv med at formulere spørgsmål til hinanden om interviewet
3.
Hvilken betydning har de forskellige positioner for interviewet?
Er der tale om et asymmetrisk forhold mellem interviewer og informant?
Har positionerne en betydning for, hvad der spørges om, eller hvad der svares?
Hvilken betydning har interviewerens forforståelse af informantens position for interviewet?
Hvilken betydning har informantens forforståelse for interviewerens position for interviewet?
Hvem har hvilke roller er meget vigtigt, når man indgår i en social relation under interviewet. Det er vigtigt, for at kunne få en faglig sammenhæng, når analysen og bearbejdelsen er færdig og skal indgå i en opgave.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar