søndag den 26. september 2010

Impiri til Case

Information om psykologens kompetence profil:
2. Uddannelsens formål og kompetenceprofil mv.
2.1 Formål
Bacheloruddannelsen i Psykologi har til formål at
1. indføre den studerende i psykologiens videnskabelige discipliner, herunder psykologiens
teorier, metoder og anvendte fag, så den studerende opnår en bred faglig viden og kunnen,
2. give den studerende den faglige viden og de teoretiske og metodiske kvalifikationer, så den
studerende bliver i stand til selvstændigt at identificere, formulere og løse problemstillinger
inden for psykologiens genstandsområder, og
3. give den studerende grundlag for udøvelse af erhvervsfunktioner og kvalificere til optagelse
på en kandidatuddannelse.
2.2 Kompetenceprofil
Bachelorer med denne uddannelse er i stand til at løse opgaver, der vedrører det psykologiske
genstandsfelt. En bachelor har en grundlæggende forståelse af begreber og teorier inden for
personligheds-, kognitions-, neuro-, udviklings- og socialpsykologi og kendskab til psykologiske
forhold vedrørende organisations- og arbejdspsykologi, klinisk og pædagogisk psykologi, der gør
det muligt for ham/hende at håndtere psykologiske emner af praktisk/teoretisk art. En bachelor har
kvalifikationer til at analysere, strukturere og sætte mål inden for et praktisk/teoretisk område,
således at han eller hun er i stand til at planlægge, iværksætte og evaluere handlingsforløb, der kan
bibringe ikke-fagfolk en forståelse af psykologiske emner, og selv deltage i forløb, der har som
formål at løse psykologiske opgaver.
En bachelor i psykologi er eksempelvis i stand til
· at planlægge og varetage kursusforløb, der har en eller flere psykologiske discipliner som
indhold,
· at formidle generelle psykologiske problemstillinger dvs. gøre rede for, hvorledes et
psykologisk emne behandles inden for forskellige psykologiske discipliner og ud fra
forskellige teoretiske antagelser og disses metodiske og empiriske grundlag,
· at håndtere psykologisk uproblematiske opgaver, hvor psykologisk viden er påkrævet,
såsom
o administrativt at forvalte testresultater,
o at belyse sager vedrørende enkeltpersoner, grupper og organisationer,
o at etablere og opretholde kundekontakt som kræver psykologisk viden,
6
o at deltage i projekter der skaber bedre vilkår for børn, unge, voksne og ældre,
o at deltage i psykologiske udviklingsprojekter eksempelvis inden for revaliderings- og
arbejdsløshedsområdet,
o at assistere ved gennemførelsen af psykologiske forskningsprojekter,
· at belyse almenmenneskelige forhold som involverer etiske, kulturelle og andre konflikter
og komme med forslag til deres løsning,
· at identificere, når mellemmenneskelige forhold omfatter problemer, der skal løses af
færdiguddannede kandidater i psykologi (psykologer) og/eller andre faggrupper.

http://www.psy.ku.dk/uddannelser/Bachelorstudiet/studieordning/Endelig_BA-2005_revision_pr__2010.pdf/">

Jeg er overrasket over, hvor meget en psykolog skal lærer og hvor meget de skal kunne, når de er uddannet. Jeg er mest interesseret i, hvilke redskaber psykologen anvender, når de har med identitetskrise at gøre. Der mener jeg unge mennesker (teenager).


Kompetenceprofil for folkeskolelærerne
7
3. i et nært samspil med de pædagogiske fag og praktikken opnå en fagdidaktisk indsigt i sine
linjefag, der kvalificerer til at begrunde undervisningen i forhold til folkeskolens formål, til
skolefagets eget formål og til væsentlige træk i samfundsudviklingen samt til den enkelte
elevs behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder og betingelser.
Formålet i såvel uddannelsesloven som i bekendtgørelsen tydeliggør to aspekter ved uddannelsen,
der svarer til lærerprofessionens krav om faglig og personlig kvalificering:
· en professionsrettet faglighed bestående af det teoretiske og praktiske indhold, der sigter
mod lærervirksomhed,
· samt den personlige stillingtagen, der sigter mod kvalificering og udvikling af evne til at undervise
i et demokratisk samfund.
Værdigrundlag og pædagogisk udgangspunkt
Målet for læreruddannelsen er at udbyde en læreruddannelse på højt fagligt niveau med afsæt i en
praksisnærhed og et samfund i fortsat udvikling.
Uddannelsen foregår i et kulturelt inspirerende og engageret miljø, hvor medarbejdere og studerende
har medindflydelse på og medansvar for studiets form og indhold.
Studerende har yderligere mulighed for i samarbejde med medarbejdere og ledelse at deltage i
uddannelsens tilrettelæggelse og udvikling i råd og udvalg.
Studiemiljøet skal være præget af dialog og samarbejde og bygge på institutionens fælles værdier:
· anerkendelse,
· ansvar,
· selvstændighed,
· innovation,
· engagement.

Kompetenceprofil
Kompetenceprofilen for en professionsuddannet lærer ved University College Vest afspejler hovedområderne
for den færdiguddannede lærer. En professionsuddannet lærer
· har erhvervet sig undervisnings-, udviklings- og samarbejdskompetencer i et studie- og læringsmiljø,
der er karakteriseret ved sin betoning af pædagogisk og didaktisk tænkning med
en integrationen af teori og praksis og obligatoriske studie- og læringsforløb i folkeskolen
og andre skoleformer,
· har erhvervet sig pædagogisk og didaktisk handlekompetencer forankret i folkeskolelovens
formålsformulering.
Studiet kvalificerer den nyuddannede professionsbachelor til at påbegynde udøvelsen af arbejdet
som lærer i folkeskolen og andre skoleformer. Desuden giver det den nyuddannede professionsbachelor
en basis for at videreuddanne sig på masterniveau og under visse forudsætninger på
kandidatniveau.
http://ucsyd.dk/fileadmin/user_upload/laerer/esbjerg/studieordning%202009-20100506115649.pdf

Retsinformation uddannelsen til folkeskolelærer:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124492

Jeg havde ikke tænkt på, at der er en folkeskolelov, hvor der står hvad uddannelsen skal indeholde, men at det er op til de forskellige uddannelsessteder, hvordan de forvalter det i deres måde at undervise på, bare de forholder sig til loven.
Jeg synes det er interessant at folkeskolelærer skal tage kontakt til forældrene, hvis et barn/ung pludselig forandre sig eller ikke opfører sig som de plejer. Det vidste jeg faktisk ikke.

1 kommentar:

  1. Hej Susanne,

    Det er meget lange indlæg at læse. Det vil være lettere for dine læsere, hvis du bryder dem op i mindre indlæg. Og hvis du i højere grad plukker det ud, som du synes er rigtigt spændende og så skriver det med dine egne ord. Lange citater er svært at læse på skærmen. ;-)

    Jeg glæder mig til fortsat at følge dit projekt her på bloggen. :-)

    SvarSlet